Fruit

Bessen, vruchten en fruit zijn eigenlijk stuk voor stuk superfoods. Fruit is kleurrijk door de verschillende gekleurde schillen vol fytonutriënten. Eet kleurrijk en combineer zoveel mogelijk kleuren fruit. Als fruit 'whole' wordt gegeten, dus met schil, moet het fruit goed gewassen worden. Ook biologisch fruit gekocht in winkels moet goed gewassen worden.

De gekleurde schillen van bessen zijn leveranciers van phytonutriënten (antioxidanten zoals vitaminen, flavonoiden, fenolen) die de weerstand verhogen.

Aardbeien - Rood

Naam: fragaria

Voedingswaarden: Rijk aan vitamine C. Anthocyaan en catechine. Gebruik: Als thee en als fruit. Om af te vallen en te detoxen.

Acaibes - Paars

Naam: Acai

Voedingswaarden: antioxidanten (antocyanine), vitaminen, mineralen, essentiële vetzuren: omega 3-6-9.

Gebruik: supplementen en smoothies. Afslank-effect is niet aangetoond!

Acerola - Rood

Naam:Acerola, west-indische kers

Voedingswaarden: vitamine C en beta-caroteen.

Gebruik: supplementen.

Ananas - Geel

Naam: Ananas comosus

Voedingswaarden: vitaminen (C) en mineralen, bromelaïne.

Gebruik: fruit, (afslank)supplementen.

Appel – Rood/Groen

Naam: Malus domestica

Voedingswaarden: Vezels, vitamine C, flavonoïden in de schil (quercetine) die ontstekingsremmend werken.

Gebruik: fruit.

Appelbes / Aronia

Naam: Aronia melanocarpa

Voedingswaarden: antioxidanten zoals C en anthocyanen en proanthocyanidine.

Gebruik: superfood, thee, jam, wijn, muesli.

Banaan - Geel

Naam: Musa acuminata

Voedingswaarden: Vezels, energie (sucrose, fructose, glucose), kalium, fosfor, A, B6, B12, kalium, magnesium en IJzer.

Gebruik: sporters-fruit

Blauwe bes / blauw bes / Bosbes - Blauw

Naam: Vaccinium angustifolium

Voedingswaarden: Antioxidanten, vitamine C.

Gebruik: supplementen.

Bramen (wild) – Zwart - Paars

Naam: wilde bramen

Voedingswaarden: Antioxidanten, vitamine C, fytonutriënten (polyfenolen) met een gunstige invloed op glucose-spiegel.

Gebruik: fruit, in supplementen.

Cranberry - Rood

Naam: (Grote) Veenbes.

Voedingswaarden: C, E, B5, B6, K, mangaan en koper. Proanthocyanidinen.

Gebruik: fruit en supplementen.

Citroen - Geel

Naam: Citrus limon.

Voedingswaarden: Citroen heeft een antibacteriële en antivirale werking. Weerstandsverhogen, voorkomt verkoudheid en griep door de hoge dosis vitamine C in combinatie met phytonutriënten.

Gebruik: fruit, uitwendig bij acne.

Druif - Groen

Naam: Vitis Vinifera

Voedingswaarden: vitaminen en mineralen, fytosterolen en polyfenolen.

Gebruik: fruit, wijn.

Framboos - Roze

Naam: Rubus idaeus

Voedingswaarden:  C, B11, E en K, mangaan, magnesium, koper, kalium, vezels. De anti-oxidanten in de framboos zijn goed bij staar. Het polyfenol ellagzuur.

Gebruik: Fruit, als smaakstof in de pharma-industrie.

Granaatappel - Rood

Naam: Punica granatum

Voedingswaarden: C, polyfenolen met antioxidant-werking, voorkomt dat cholesterol oxideert en vasthecht aan de vaatwanden.

Gebruik: sap.

Gojibes - Rood

Naam: NL = Wolfsbessen, Boksdoorn

Voedingswaarden: C, B1, B2, B6, E. Beta-sisterol (ontstekingsremmend) Mineralen; zink, selenium, koper, fosfor, calcium en ijzer. Linolzuur (omega-6), 18 aminozuren. Betacaroteen. Goed voor weerstand, hersenen en algehele gezondheid. Misschien een risico voor patiënten die bloedverdunners gebruiken.

Gebruik: Fruit, sap, supplementen.

Hibiscus – Rood / Rose

Naam: Hibiscus bloemen.

Voedingswaarden: Goed voor cholesterol vermindert de opname van vetten, goed voor bloeddruk, rustgevend.

Gebruik: Thee, in supplementen.

LoHan – Groen / Bruin

Naam: Monniks fruit, familie van de komkommer.

Voedingswaarden: Vitamine C. Goed voor de keel en luchtwegen.

In TCM gebruikt bij overgewicht en diabetes.

Gebruik: Thee.

Mango - Geel

Naam: Magnifera indica.

Voedingswaarden: C, B6, E, A. Mineralen kalium, magnesium, calcium, ijzer, zink, koper. Goed voor de huid, concentratievermogen en geheugen (glutaminezuur).

Gebruik: Fruit.

Maquibes - Paars

Naam: Aristotelia chilensis

Voedingswaarden: Fruitsoort met de meeste antioxidanten. Anthocyanine, cumarine, cyanidine, delphinidine, malvidine, petunidine, polyfenolen en triterpeen.

Gebruik: Superfruit, Nieuwe trend in superfood en rawfood.

Pompoen – Oranje

Naam: Cucurbita

Voedingswaarden: Vezels, A, C, E, B1, B2, B3, B5, B11, koper, ijzer, kalium, fosfor, magnesium, zink. Fytonutriënten: (polyfenole flavonoïden) zeaxabthine, luteïne, cryptoxanthine. Het aminozuur tryptofaan.

Gebruik: NL Superfruit, fruit, taart, soep.

Rode bosbes - Rood

Naam: Vossenbes, Vaccinium vitis-idaea

Voedingswaarden: Anthocyaan dat voorkomt dat bacteriën zich aan de blaaswand hechten. Oligomere Procyaniden (OPC´s) kaemferol, hyperoside. Catechinen (looistoffen). Pectine.

Gebruik: Bij wildgerechten.

Rode peper – Rood / Groen

Naam: capsicum

Voedingswaarden: Capsaïcine maakt endorfinen vrij in het lichaam = pijnstillend en happy gevoel. Thermogeen effect, verhoogt de temperatuur en de verbranding.

Gebruik: Diverse keukens, Peper combineren met yoghurt vermindert scherp mondgevoel, afslank-supplementen.

Sinaasappel (schil) - Oranje

Naam: Sinaasappel-schil.

Voedingswaarden: Vezels en flavonoïden: tangeretine en nobiletine.

Gebruik: Als smaakmaker bij gerechten.

Vlierbes (wild) - Blauw

Naam: Sambucus nigra, Vlierbessen

Voedingswaarden: Anthocyanen

Gebruik: Jam, sap, wijn, supplementen.

Zwarte framboos – Zwart-Blauw

Naam: rubus occidentalis, zwarte framboos.

Voedingswaarden: C, B11, E en K, mangaan, magnesium, koper, kalium, vezels. Anthocyaninen (ook als E163).

Gebruik: Fruit, supplementen.

Wij gebruiken cookies om op basis van je bezoek aan de verschillende pagina's en websites ons aanbod en onze content beter af te stemmen op bezoekers en om onze marketinginspanningen te meten. Meer details hier.
x
Loading...