Groenten

Whole food, de gehele voeding is een belangrijke voorwaarde om baat te hebben van al het goede dat groenten te bieden hebben. De actieve bestanddelen uit groente hebben co-factoren (hulpstoffen) nodig om goed opgenomen te worden. De actieve bestanddelen bevinden zich in een matrix van ondersteunende stoffen. Phytonutriënten uit groenten zijn naast de enzymen, vitaminen, mineralen en vezels het belangrijkst.

Groenten moeten vers zijn en moeten biologisch geteeld zijn om waardevol en effectief te zijn. Vriesdrogen is een zeer efficiënte wijze om groenten te conserveren en actief te houden. De enzymen blijven levend en worden actief zodra er, 40 minuten voor consumptie, weer vloeistof bij de groenten wordt toegevoegd.

Artisjok

Naam: Jerusalem Artisjok, de bloemknop van een distel.

Voedingswaarden: o.a. Bron van koper en foliumzuur. Bevat het antioxidant silymarin.

Agave

Naam: Agave-inuline

Voedingswaarden: Agave-inuline is een vezel van de agave-plant. De vezel heeft nauwelijks voedingswaarde maar heeft een pre-biotisch effect. De vezels zijn voeding voor pro-biotica, de goede darmbacteriën. Inuline verwijst naar een groep fructosehoudende polysachariden (fructanen).

Gebruik: (September, Oktober) Als voedingsvezel, maakt vloeistof dikker en romiger.

Boerenkool

Naam: Brassica oleracea, krulkool

Voedingswaarden: vezels, zwavel, omega-3, A, C, K, antioxidanten: Luteïne en zeaxanthine.

Gebruik: (November – April) Nederlandse winterkost. Wordt vaak in smoothies gebruikt. Wordt in de toekomst ook veel gebruikt in huidverzorgingsprodukten.

Nederlands Superfood.

Broccoli

Naam: Brassica oleracea, verwant aan boerenkool, uit de familie: spruitjes, boerenkool en bloemkool.

Voedingswaarden: vezls, C, Brocoli-kiemen helpen het lichaam in zijn eigen antioxidant-activiteit. Bron van SGS (sulforafaan glucosinolaat), de indirecte antioxidant. De glucosinolaten, sulfurofaan en indool-3-carbonyl. (ACS en AJCN).

Gebruik: (Lente, zomer, begin Herfst)

Cactus Nopal

Naam: Nopal is een cactus-soort, de opuntia-cactus (prickly pear).

Voedingswaarden: Mangaan, C, magnesium.

Gebruik: Mexicaanse keuken als sap en groente (nopalitos), in afslank-produkten, vermindert de eetlust, verlaagt het bloedsuiker, bij katers.

Guar

Naam: guar-gom of guaran, een polysacharide (galactomannaan)

Voedingswaarden: 75% voedingsvezel.

Gebruik: Wordt ook gebruikt als verdikkingsmiddel (guarpit-meel)

Peen

Naam: Wortel, Daucus carota.

Voedingswaarden: Rijk aan beta-caroteen (alpha, beta- en gamma-caroteen), B1, B2, C, D, F, fosfor, kalium, calcium.

Gebruik: (Hele jaar) In Nederlandse keuken.

Zoete aardappel

Naam: Bataat. Geen familie van Nederlandse aardappel. Lage glycemische index.

Voedingswaarden: A, C, B6, calcium, foliumzuur, vezels

Gebruik: Breekt lichaamsvet af, Surinaamse keuken in sport- en afslank-programma’s.

Rode biet

Naam: Beta vulgaris.

Voedingswaarden: vitamine C, A, foliumzuur, magnesium, kalium, lipopeen, betalaïne, betaïne, antioxidanten en vezels.

Gebruik: Nederlands superfood. Verbetert o.a. het uithoudingsvermogen. Goed voor de lever.

Rode kool

Naam: Brassica oleracea rubra

Voedingswaarden: A, B, C, thiocyanaat (antibiotische werking), ijzer, koper, zwavel, fosfor, magnesium, kalk, kalium. Actieve betaïnen.

Gebruik: Nederlandse keuken warm en rauw. Goed voor spijsverterings-organen.

Rode klaver

Naam: Rode klaver

Voedingswaarden: Rijk aan eiwitten, vitaminen, mineralen en zeer rijk aan isoflavonen. Mineralen; calcium, magnesium, chroom, kalium. Vitaminen; B1, B3 en C.

Gebruik: De isoflavonen uit rode klaver zijn effectief in samenwerking met de andere inhoud stoffen van de plant. Worden o.a. gebruikt bij menopauze-klachten zoals opvliegers, cardiovasculaire aandoeningen en botdikte.

Peterselie

Naam: Peterselie

Voedingswaarden: Beta-caroteen, B12 en C, IJzer. Flavonoïden (luteoline) goed voor de weerstand.

Gebruik: Urinedrijvend (fytotherapie), goed voor hart, bloedvaten (cholesterol) en spijsvertering. Als garnering bij veel gerechten.

Spinazie

Naam: Spinazie

Voedingswaarden: Rijk aan o.a. ijzer (ferri-vorm), A (retinol), K,  foliumzuur, kalium en magnesium, antioxidanten, bevat neoxantine, violaxantine, flavonoïden, luteïne en zeaxantine. Plantaardige omega-3.

Gebruik: Nederlands superfood.

Tomaat

Naam: Tomaat, biologisch, rijp en volgroeid.

Voedingswaarden: A (beta caroteen), B1, B2, B6, C, E, lycopeen, carotenoïden, polyfenolen; flavonol, quercetine en kaempferol

Gebruik: Tomaten hebben een ontzurende werking.

Klis

Naam: grote Klis, Arctium lappa.

Voedingswaarden: Inuline.

Gebruik: (augustus – oktober)

Witte kool

Naam: Witte kool

Voedingswaarden: B1, B2, calcium, magnesium, kalium en A en C, indolen en sulfurofanen.

Gebruik: In diverse keukens spelen rode en witte kolen een rol. Als voorbeeld de Duitse en Turkse keuken.

Groene Thee

Naam: Camellia sinensis

Voedingswaarden: polyfenolen (antioxidant, antikanker, antiviraal), thee-flavonoïden ontstekingswerend, goed voor hart- en bloedvaten.

Gebruik: Groene thee dagelijks te gebruiken als vervanger voor koffie/thee. Thee-flavonoïden zijn te vergelijken met de flavonoïden uit wijn (druiven) en zwarte chocola. Ontgiftend en energie-gevend bij dagelijse gebruik in combinatie met bewegen.

Yerba mate

Naam: Yerba mate, Zuid-Amerika.

Voedingswaarden: 24 vitaminen en mineralen, 15 aminozuren en 11 polyfenolen. Saponinen (fytochemicaliën) die het immuunsysteem versterken. Glycosiden binden met cholesterol, zodat het niet kan worden opgenomen. Theophylline, theobromine en cafeïne.

Gebruik: Als thee (mate) en als supplement. Verhoogt de weerstand, geeft energie, helpt bij afvallen.

Wij gebruiken cookies om op basis van je bezoek aan de verschillende pagina's en websites ons aanbod en onze content beter af te stemmen op bezoekers en om onze marketinginspanningen te meten. Meer details hier.
x
Loading...