50% Groenten en fruit

Vul de helft van je bord met groenten en fruit.  Hoe meer verschillende kleuren en hoe meer verschillende soorten hoe beter. De meeste mensen eten te weinig donkergroene groenten en te weinig rood-oranje fruit. Net zoals in de pyramide geldt ook voor het Gezond-eten-bord: aardappelen en patat zijn geen groenten.

25% Hele granen

Vul een kwart van je bord met HELE granen—niet alle soorten granen: Het gezond-eten-bord reserveert een kwart voor hele granen. Granen zijn niet essentieel voor de gezondheid. Maar zorg er wel voor dat als je granen eet deze HEEL zijn, dus volkoren met vlies en geen witmeel. De hele vorm heeft een betere invloed op het bloedsuiker en de insuline dan geraffineerde granen. Hele granen zijn; hele tarwe, bruine rijst, haver, gerst in hun natuurlijke vorm of in een verwerkte vorm zoals volkoren-pasta. Hoe minder bewerkt hoe beter. Fijngemalen graan heeft een grotere impact op de bloedsuiker-spiegel dan grofgemalen of hele granen. Dus hoe grover, hoe minder bewerkingen, hoe beter.

25% Plantaardige proteïnen

Vul een kwart van je bord met geselecteerde proteïnen: In het MyPlate-symbool zouden zelf hamburgers en hotdogs passen als proteïnen-bron. Op het gezond-eten-bord wordt rekening gehouden met gezonde proteïnen-bronnen zoals vis, kip, bonen en noten in plaats van rood vlees en bewerkt vlees.

Geniet van gezonde vetten. De glazen fles naast het gezond-eten-bord is een herinnnering aan het gebruik van gezonde vetten zoals olijfolie, canola-olie om te koken, in salades en op tafel. Limiteer boter en vermijd ongezonde transvetten.

Drink water, koffie of thee. Op het gezond-eten-bord staat als completering van de maaltijd een glas water en niet het glas zuivel. Limiteer melk en zuivel tot 1 of 2 consumpties per dag. Gebruik geen gezoete dranken.

Blijf bewegen. Het stay-active-figuurtje in het plaatje herinnert mensen eraan dat bewegen de helft is van het gewichtsbeheersings-geheim. De andere helft van het geheim: eet gezond, eet minder en eet de calorien die je nodig hebt en verbrand.

Gemakkelijk gezond eten volgens de schijf?

1 schepje Juvo Original en 1 schepje Juvo Green Proteinen.

Wij gebruiken cookies om op basis van je bezoek aan de verschillende pagina's en websites ons aanbod en onze content beter af te stemmen op bezoekers en om onze marketinginspanningen te meten. Meer details hier.
x
Loading...