Phyto-nutriënten

Onder de micronutriënten vallen ook de phyto-nutriënten, voedingsstoffen uit planten.

Het mooie van whole foods is hun rijkdom aan phytonutriënten die zich vaak in de schil van fruit en in de buitenste delen van groente bevinden en die bijvoorbeeld bessen hun kleur geven.

Wat zijn phytonutriënten

Phytonutriënten zijn plantaardige bio-actieve voedingsstoffen die de plant aanmaakt om zichzelf te beschermen. Voor mensen zijn phytonutriënten een schatkamer aan waardevolle stoffen die veel betekenis hebben voor onze gezondheid. Een schatkamer met nog veel geheimen, er is nog maar een beperkt deel van de duizenden phytonutriënten bekend. Belangrijke groepen phytonutriënten; carotenoïden, flavonen, flavonoïden en organische zwavel-verbindingen.

Bekende phytonutriënten

Enkele populaire phytonutriënten die hun weg naar de consument gevonden hebben; lycopeen (tomaat), luteïne (groene groente), carotenoiden (o.a. peen), flavonen (citrus-vruchten), resveratrol (druiven), glucosinolaat (broccoli), catechinen (thee).

Phytonutriënten

Om de nutriënten en hun cofactoren te kunnen consumeren moet de voeding vers, onbewerkt (rawfood) en “geheel” zijn (whole food) waarbij groente en fruit zo compleet mogelijk gegeten wordt, dus met schil, vlies en kiem.

Wij gebruiken cookies om op basis van je bezoek aan de verschillende pagina's en websites ons aanbod en onze content beter af te stemmen op bezoekers en om onze marketinginspanningen te meten. Meer details hier.
x
Loading...