Vitaminen

Een plantaardig dieet kan niet alle micro-voedingsstoffen bieden die de mens nodig heeft. Suppletie voor vegetariërs, flexi-tariërs en veganisten is aanbevolen. De suppletie van vitaminen en mineralen als geïsoleerde nutriënten is minder effectief als suppletie in combinatie met andere micro-voedingsstoffen en macro-voedingsstoffen.

De toegevoegde vitaminen en mineralen mix is "organic compliant".

Vitamine A-palmitaat

Vitamine A is een vetoplosbare vitamine die met name uit dierlijke bronnen afkomstig is. Het is niet nodig om deze vitamine iedere dag te nemen; restanten worden opgeslagen in het lichaam voor toekomstig gebruik. In voedsel komt Vitamine A meestal voor als retinol palmitaat, een vetverbinding. Het lichaam zet retinol palmitaat om in drie metabolisch actieve vormen: retinol, retinal en retinoïnezuur. Omzetting in retinal en retinoïnezuur vereist zink.

Vitamine A uit groente en fruit wordt minder goed opgenomen. Suppletie in de vorm van vet-oplosbare vitamine A is effectiever en efficiënter.

Vitamine C, ascorbinezuur

Vitamine C is een in water-oplosbare vitamine die ook wel bekend is onder de naam ascorbinezuur. C stimuleert de vorming van witte bloedcellen, een belangrijk onderdeel van het immuunsysteem.

Vitamine C is een antioxidant en beschermt het lichaam tegen vrije radicalen. Vitamine C speelt een belangrijke rol bij de aanmaak van collageen en zorgt voor gezonde botten, tanden en bloedvaten en verbetert de opname van het mineraal ijzer uit de voeding.

Stress en roken putten de voorraad vitamine C uit.

Vitamine D2 ergocalciferol

Vitamine D is belangrijk om calcium en fosfor uit de voeding op te nemen. Vitamine zorgt er ook voor dat de de-mineralisatie van de botten wordt geremd. De vorm D2 ergocalciferol heeft een plantaardige bron. Vitamine D wordt in voeding vooral gevonden in; visleverolie, sardines, haring, zalm, tonijn en zuivel.

Een tekort aan zonlicht (buitenlucht) is de belangrijkste oorzaak van een vitamine D-tekort. 10 Minuten in de zon lopen is al voldoende, maar op een grauwe winterse dag is 2 uur net genoeg.

Vitamine E dl-alpha tocopherol

Vitamine E versterkt de werking van vitamin A. Alhoewel het een vetoplosbare vitamine is wordt E maar kort in het lichaam opgeslagen. Vitamine E is een sterke anti-oxidant en geeft energie.

Vitamine E wordt beschadigd door hitte.

Natuurlijke bronnen van E zijn; plantaardige olie, broccoli, spruiten, spinazie en eieren.

B-Vitaminen

De groep B-vitaminen zijn micronutriënten die wateroplosbaar zijn en elke dag aangevuld moeten worden uit voeding of door suppletie. De B-vitaminen werken nauw samen, zij moeten gecombineerd worden zodat zij elkaars werking kunnen versterken. Ziekte en stress 'verbruiken' veel b-vitaminen. De B-vitaminen hebben een stimulerend effect op het zenuwstelsel en het geestelijk welzijn.

Vitamine B1 Thiamine HCL

Bevordert de groei, is behulpzaam bij de spijsvertering van, vooral, koolhydraten.

B1 wordt gemakkelijk vernietigd bij het koken van eten.

Caffeïne, alcohol, een hoge suikerconsumptie, zwangerschap en pil-gebruik vragen om meer B1.

Vitamine B2 Riboflavine

Belangrijk voor normale groei, draagt bij aan gezonde huid, haar en nagels. Voorkomt lipkloven en scheuring in mondhoeken. Is goed voor het gezichtsvermogen en voorkomt vermoeide ogen.

B2 lost op in water, het koken van eten vermindert de hoeveelheid B2.

Extra B2 is nodig bij een dieet met weinig vlees en weinig zuivel, bij zwangerschap, borstvoeding en pilgebruik.

Vitamine B3 Niacinamide

B3, of niacine, heeft een gunstig effect op de spijsvertering. Goed voor de huid en de bloedsomloop. Geeft meer energie door juiste verwerking van de voeding. (De B3-vorm niacinamide heeft niet het flush-effect van niacine.)

B3 lost op in water, het koken van eten vermindert de hoeveelheid B3.

Vitamine B5 Pantotheenzuur

B5 kan door darmbacteriën gemaakt worden. Het is essentieel voor het juist functioneren van de bijnieren en de omzetting van vetten en koolhydraten in energie.

B5 wordt geschaadt door warmte, caffeïne, alcohol en verschillende medicijnen.

B5 wordt soms geadviseerd bij tintelende handen en voeten. Het biedt een zekere bescherming bij stress.

 

Vitamine B6 Pyridoxine HCL

B6 wordt al na 8 uur uitgescheiden en moet door voeding of suppletie worden aangevuld. B6 speelt een rol bij de produktie van niacine (B3). Moet aanwezig zijn bij de produktie van antistoffen en rode bloedlichaampjes.

B6 mag niet te lang worden bewaard. Bakken, braden, koken vernietigt deze vitamine.

Een B6-tekort kan ontstaan bij proteïnen-dieeten. Voedingsvezels stimuleren darmbacteriën tot aanmaak van B6 in beperkte mate.

Vitamine B8 Biotine

B8, ook wel vitamine H genoemd, speelt een belangrijke rol bij de vet- en suikerstofwisseling en de productie van vetzuren. B8 is nodig voor de opname van vitamine C. B8 heeft co-enzym-eigenschappen die het in staat stellen koolhydraten en eiwitten om te zetten in energie.

B8 schaadt onder invloed van UV-licht.

Darmbacteriën kunnen B8 samenstellen, maar dit kan worden aangetast door antibiotica en andere medicijnen.

 

Vitamine B11 Foliumzuur

Foliumzuur is een van de weinige vitamines waarvan Nederlanders niet altijd genoeg binnenkrijgen, vooral zwangere vrouwen. Foliumzuur is nodig voor de groei en goede werking van het lichaam en voor de aanmaak van witte en rode bloedcellen. Een tekort aan foliumzuur kan zich vertalen in vermoeidheid en duizeligheid.

Water, koken en zonlicht schaden deze vitamine.

B11 komt voor in diepgroene bladgroenten, lever, tarwe, peulvruchten, gist, noten en broccoli.

 

Vitamine B12 Cyanocobalamine

B12 is nodig bij de vorming van rode bloedlichaampjes, bevordert de groei, geeft energie, vervult een rol in het metabolisme. Verbetert de concentratie en het geheugen.

B12 komt vooral voor in lever, rundvlees, varkensvlees, eieren, melk en kaas. Bij een vegetarisch (plantaardig) dieet is suppletie van B12 een voorwaarde. B12 heeft calcium nodig om opgenomen te worden.

Wij gebruiken cookies om op basis van je bezoek aan de verschillende pagina's en websites ons aanbod en onze content beter af te stemmen op bezoekers en om onze marketinginspanningen te meten. Meer details hier.
x
Loading...