Wat is gezond eten?

Volgens het Voedingscentrum moet je uit de vakken van de schijf van 5 elke dag voldoende consumeren om gezond te eten. Voeding is een dynamische wetenschap, elke dag komen er nieuwe onderzoeken die leiden tot nieuwe inzichten. In 2015 is bijvoorbeeld zuivel verdwenen uit de schijf van 5 en vervangen door water. Echter in 2016 moeten er weer enkele porties zuivel bij. (De Gezondheidsraad geeft aan 50 ml)

Begin 2016 is een nieuwe schijf van 5 geïntroduceerd gebaseerd op basis van de nieuwe richtlijnen van de Gezondheidsraad. Juvo kijkt kritisch naar deze ontwikkelingen. De gezondheidsraad baseert zich op gedegen onderzoek en meta-analyses.

Gezond eten is je lichaam alles geven wat het nodig heeft. De juiste verhouding aan nutriënten (voedingsstoffen): macro-nutriënten, micro-nutriënten en phyto-nutriënten.

Gezond eten is Aardappels, vlees en groente?

Met jus? En een zoet toetje om het af te ronden? Dit typisch Nederlandse dieet geeft gemiddeld meestal te weinig voedingsstoffen (nutriënten). De aardappelen worden voorzien van jus met verzadigde vetten, de groente is stuk gekookt in teveel water met zout, het vlees levert proteïnen maar is vaak bewerkt en voorzien van conserveringsmiddelen en kleurstoffen. Een snel ontbijt met zuivel, (gesuikerde) granen en een beetje fruit is al redelijk gezond, maar het kan gemakkelijk veel beter.

Gezond eten in Nederland

Volgens de nationale voedsel consumptie-peiling eet de Nederlander gemiddeld 100 gram groente per dag en slechts 1/3 appel. De aanbeveling 2,5 ons groente en 2 stuks fruit per dag wordt maar door 2-3% van de Nederlanders gehaald.

Ondanks alle positieve informatie in kranten, tijdschriften en op TV neemt de consumptie van groente en fruit, gemiddeld, af. Gelukkig eten jong-volwassenen al wat meer groente en fruit.

Wat zegt de wetenschap over gezond eten?

Harvard Medical School heeft een grote meta-analyse uitgevoerd naar onderzoeken over voeding. Zij hebben geanalyseerd 'waar is de wetenschap wereldwijd het over eens'. Gezond eten kort samengevat; Eet plantaardig, eet 2 x per week (vette) vis, niet alle proteïnen zijn even gezond. Een samenvatting van het onderzoek treft u hier.

Juvo maakt gezond lekker gemakkelijk

Met 1 Juvo maaltijd per dag heeft u 1/3 van de dagelijks hoeveelheid vitaminen en mineralen binnen, 8 gram gezonde voedingsvezels, voldoende energie die de cellen bereikt, voldoende groenten en fruit voor de hele dag en dat met weinig caloriën, zonder toevoegen, zoals moeder natuur het bedoeld heeft.

Wij gebruiken cookies om op basis van je bezoek aan de verschillende pagina's en websites ons aanbod en onze content beter af te stemmen op bezoekers en om onze marketinginspanningen te meten. Meer details hier.
x
Loading...