Overgewicht door gluten

Overgewicht door gluten-gevoeligheid

overgewicht door gluten gevoeligheidType 4 - Overgewicht veroorzaakt door (over)gevoeligheid voor gluten

Deze vorm van overgewicht wordt voornamelijk veroorzaakt door een (over)gevoeligheid voor gluten in voeding zoals brood. Let op: een gluten-allergie is iets anders. Patiënten met coeliakie zijn allergisch voor gluten, dit is een andere indicatie als overgewicht door gluten.

Type 4 kenmerkt zich door vetopslag op billen en bovenbenen tot aan bovenkant knie. De onderbenen zijn slank.

Afvallen is het verhogen van je verbranding en het verlagen van je inname van energie (calorieën). Bij overgewicht veroorzaakt door gluten is het vermijden en minimaliseren van gluten (het eiwit gliadine en glutenine) in de voeding de eerste stap. Gevoeligheid voor gluten kent verschillende vormen;
a. Coeliakie is een auto-immuun-ziekte waarbij de darmwand beschadigd raakt en de opname van belangrijke voedingsstoffen afneemt. Deze ziekte kan niet behandeld worden met vasten of voeding. Ga bij twijfel naar je huisarts,
b. Gluten-overgevoeligheid geeft een allergische reactie (gluten-allergie) zoals buikpijn, diarree, verstopping en huiduitslag, maar ook hoofdpijn, vermoeidheid en migraine.
c. Gluten gevoeligheid (gluten intolerantie) geeft een ongewenste reactie zols een opgeblazen gevoel, winderigheid, verstopping of diarree.
d. Gluten willen vermijden. Het kan ook gewoon een keuze zijn die past in een gezonder voedingspatroon.

1% van Nederland heeft coeliakie, de schattingen lopen uiteen maar men denkt dat driekwart zich niet bewust is van het feit dat zij coeliakie patiënt zijn.

Stap 1 vermijd 1-2 weken alle gluten uit je voeding en ervaar de verschillen. Twijfel je doe dan een bloedtest om te bepalen of je (over)gevoelig bent.
Stap 2, als je zeker weet dat jouw lichaam reageert op gluten, en vind je jezelf niet terug in de andere vormen van overgewicht zoals op de deze pagina, is intermittent fasting gecombineerd met raw foood, maaltijdvervangers en sport een mogelijk succesvolle aanpak voor jou.

Na 2 weken gluten vermijden weet je of dit alleen voldoende is of dat je meer moet doen (dieet en sport).

De Juvo maaltijdvervangers zijn zeer gluten-arm. In de USA heet dit product "glutenfree".
Er zijn speciale maaltijd-shakes die (EU) gluten-vrij zijn. Gebruik probiotica.

Gluten tref je aan in tarwe, gerst, haver, spelt, kamut en rogge. En dus ook in voeding die 1 of meer van deze graansoorten bevat. Denk aan brood, gebak, koekjes, snoep en bier. Check de etiketten op mogelijke bronnen van deze granen! Produkten die speciaal glutenvrij gemaakt zijn bevatten vaak meer (veel) suiker en/of zout en kunstmatige toevoegingen. Het is een uitdaging om zowel glutenvrij als gezond te eten. Het vermijden van gluten betekent namelijk dat je de andere voedingsstoffen uit granen ook mist en die dus moet compenseren of in andere bronnen moet vinden.

Bij gevoeligheid voor gluten ontstaat een tekort aan voedingsstoffen waardoor je lijf meer trek genereert en je meer gaat eten (dus overgewicht). Let op, het vermijden van gluten-producten werkt alleen als je ze vervangt door gezonde alternatieven; vezelrijke groente en fruit, vitamine-B-rijke voeding, en voeding rijk aan IJzer.

Het vermijden van gluten, een gezond dieet en meer lichaamsbeweging kunnen helpen om af te vallen. Bij twijfel over de mate waarin jij gevoelig bent voor gluten aub in overleg gaan met je huisarts.
 
 

Wij gebruiken cookies om op basis van je bezoek aan de verschillende pagina's en websites ons aanbod en onze content beter af te stemmen op bezoekers en om onze marketinginspanningen te meten. Meer details hier.
x
Loading...