Overgewicht metaboolsyndroom

Overgewicht als oorzaak en gevolg van het metaboolsyndroom

overgewicht door metaboolsyndroom pre-diabetes 2Type 5 Overgewicht als oorzaak en gevolg van het metaboolsyndroom

Een syndroom is eigenlijk een verzamelnaam voor symptomen zonder duidelijk aanwijsbare oorzaak. Bij het metabool-syndroom, de voorloper van diabetes type 2 zijn 4 kenrmerkende symptomen; teveel buikvet, een te hoge bloeddruk, te hoge cholesterolwaarden en een te hoog BMI (lichaamsgewichts).

In de afbeelding is een vrouw-figuur gebruikt. Maar zowel mannen als vrouwen hebben steeds vaker te maken met de combinatie; overgewicht, buikvet, te hoge bloeddruk en te hoge cholsterol-waarden. Alles over cholesterol lees in het speciale cholesterol-dossier op gezondmooislank. Meer informatie over diabetes op voeding-vertering-vitaliteit.

Het metabool-syndroom geeft ook een verhoogd risico op hart- en vaatziekten, vermoeidheid, huidklachten, cravings (suiker) en meer!. Het syndroom, de pre-diabetes is onstaan vanuit een bepaalde ongezonde lifestyle en kan ook weer opgelost en voorkomen worden met een bepaalde (gezonde) lifestyle.

Type 5 kenmerkt zich door een buik zonder vetvorming op de rug.

Het metaboolsyndroom (de 4 symptomen) is een voorstadium van diabetes type 2. De gevoeligheid voor insuline neemt af. Diabetes type 2 kenmerkt zich doordat er voldoende insuline wordt geproduceerd maar dat het lichaam niet toestaat dat deze insuline de glucose effectief in de cel brengt. Deze vorm van diabetes wordt ook insuline-resistentie of ouderdoms-suiker genoemd. De glucose wordt minder opgenomen, blijft in de bloedbaan en wordt uiteindelijk opgeslagen als vet.

Intermittent fasting is een proces waarbij het lichaam weer gemakkelijker en sneller leert te schakelen tussen de glucose-verbranding en de vet-verbranding. 

Stap 1 = het afvallen, het verbranden van opgeslagen vet.
Stap 2 = meer bewegen en sporten, blijvend gezonder eten!

Altijd aan de lijn? Nee, maar heb je eenmaal de symptomen geconstateerd dat moet je blijvend gezond eten en gezond leven (fase 2). Het is niet anders.

Afvallen door de energiebalans aan te pakken; minder brandstof consumeren als verbranden, kiezen voor gezonde brandstof die goed wordt opgenomen. Onderhoud aan de darmflora. Vezelrijk eten met een lage glycemische index zoals raw food. 

In deze blog lees op welke manier insuline een rol speelt bij overgewicht.


Wij gebruiken cookies om op basis van je bezoek aan de verschillende pagina's en websites ons aanbod en onze content beter af te stemmen op bezoekers en om onze marketinginspanningen te meten. Meer details hier.
x
Loading...