Overgewicht door stress

Overgewicht door stress - Type 2

overgewicht door stress Type 2 Overgewicht (obesitas) veroorzaakt door stress en emoties (emotie-eten).

Deze vorm van overgewicht is vaak het voorstadium van type 1 (over-eten) en in combinatie met te weinig bewegen het voorstadium van type 3 (overgewicht door in-activiteit).

Type 2 kenmerkt zich door een lage buik (navelhoogte) en vet op de lage rug.


Een lage buik onder navelhoogte heeft andere oorzaken!

Stress-reacties zijn een natuurlijk beschermings-mechanisme. Het lichaam ziet een gevaar en bereidt zich voor om te vechten, te vluchten of te "bevriezen". De stress-reactie wordt gestuurd door 3 verschillende hormonen; adrenaline, noradrenaline en cortisol. 

Adrenaline zorgt ervoor dat je hartslag stijgt en dat je bloed dikker wordt; alle spieren en organen moeten van energie voorzien worden om te vechten en bij een eventuele verwonding is dikker bloed (minder water) veiliger.

Noradrenaline versnelt de hartslag en verhoogt de bloeddruk, ook weer om het lichaam klaar te maken om fysiek in actie te komen (vechten of vluchten).

Cortisol reageert op adrenaline, het verhoogt de bloedsuikerspiegel. Cortisol zet een aantal lichaamsfuncties die niet belangrijk zijn tijdens vechten of vluchten op een laag pitje. Alle focus is op de stress-situatie, de spijsvertering wordt stilgelegd en je ontwikkeld trek en wordt scherper.

De combinatie van langdurige stress leidt tot een verminderde spijsvertering en meer trek, dus meer eten. De bloedsuikerspiegel wordt langdurig verhoogd waardoor de gevoeligheid voor insuline afneemt en meer glucose wordt opgeslagen als vet. Je eet meer, je verbrandt minder en de extra brandstof wordt opgeslagen als vet. 
Op deze manier veroorzaakt stress extra lichaamsvet dat zich vooral op buikhoogte afzet, het buikvet (viceraal vet, vet rond de organen).

Stap 1 is een logische; onderzoek, eventueel onder begeleding van een professional wat de oorzaak is van jouw stress. Welke triggers in je dagelijkse leven verstoren de hormonenbalans. Wat zijn de oorzaken ACHTER die dagelijkse triggers? Werk kan een stress-factor zijn, maar waarom veroorzaakt werk jouw stress? Onzekerheid? een trauma? of....  Het is de moeite waard om met behulp van "iemand"  of meer kennis te achterhalen wat bij de jou de oorzaak is.

Stap 2 is moeilijker, als je weet wat de oorzaak is kun je die hopelijk uit je leven verwijderen, maar dat lukt vaak niet. Een andere baan, een andere partner? Niet gemakkelijk, maar soms de enige uitweg. Het leren omgaan met stress kan door het herkennen van jouw triggers kan door ontspanning. Meditatie werkt!

Ontspanning door inspanning


Meer bewegen is bij overgewicht door stress de ideale aanpak; Sporten zorgt voor een betere energiebalans, een betere reactie op insuline, een verbeterde hormoonbalans en een betere mindset. Door middel van lichaamsbeweging verhoog je de weerstand tegen stress (symptoombestrijding) waar mogelijk probeer je de oorzaak van de stress te identificeren en te verminderen.

Het overgewicht zelf is een stress-factor die je zelfbeeld en je gedrag kan beïnvloeden. Start met een gezonde lifestyle; Intermittent fasting met raw food rijk aan antioxidanten en phytonutriënten. Bij langdurige stress adviseren wij gezonde voeding zoals Juvo raw whole meal aan te vullen met multivitaminen en een goed probioticum (goedaardige bacteriën) voor de darmflora.

Bijkomende effecten van langdurige stress (type 2) zijn verhoogde cholesterol-waarden, buikvet, hoge bloeddruk en een te hoog BMI. Bij elkaar zijn dit de indicatoren voor het metabool-syndroom (pre-diabetes). Afvallen met intermittent fasting + raw food is ons advies.

insulineresistentie stress overgewicht


In onderstaand proces zie je effecten van hormonen op voeding en overgewicht. Meer weten? neem contact met ons op.

afvallen, spijsvertering en hormonen

Wij gebruiken cookies om op basis van je bezoek aan de verschillende pagina's en websites ons aanbod en onze content beter af te stemmen op bezoekers en om onze marketinginspanningen te meten. Meer details hier.
x
Loading...