Intermittent fasting

Wat is intermittent fasting?

Intermittent fasten of periodiek vasten bestaat al en paar jaar en wordt steeds populairder. In de zomer van 2018 is ook de effectiviteit van deze nieuwe manier van afslanken bewezen in meerdere internationale onderzoeken. En niet door de minsten! Het beste bewijs zie je in je eigen omgeving, steeds meer mensen verliezen hun overgewicht en blijven slank. Intermittent fasten (periodiek vasten) is geen dieet maar een manier van maaltijden plannen, een soort lifestyle met vel gezondheidsvoordelen, vooral afvallen!

De slank-hit van 2019? Misschien wel, wij denken dat vasten een belangrijke en vooral duurzame manier is om gewicht te verliezen, om je lichaam te hervormen, om je verbranding (metabolisme) te verbeteren en om je fitter en gezonder te voelen. Een reset van je lijf en je leven.

Waarom moet je begrijpen wat intermittent fasting is?

Om succesvol af te vallen en daarna slank te blijven moet je meer weten over je spijsvertering, over de energiebronnen die je lichaam gebruikt, over een paar hormonen die veel invloed op overgewicht hebben en je moet weten wat je eet. Met die kennis kun je effectief afvallen en slank blijven. Laat intermittent fasten, net zoals bij mij, je laatste dieet zijn.

Ga direct naar het overzicht met vormen van obesitas en kies jouw vorm en aanpak.

Intermittent fasting - periodiek vasten

Vasten is niet eten maar wel drinken, "intermittent" betekent afwisselend, dus een periode eten en een periode vasten. Die eet-periode, het eat-window, wordt ook wel "feasten" genoemd.

Sinds de zomer van 2018 weten we zeker dat als je 8 uur per dag eet en 16 uur per dag vast je gewicht verliest. Ja, zelfs als je exact hetzelfde eet als voorheen wordt de energie, de caloriën, beter verwerkt en verbrandt, waardoor er minder wordt opgeslagen. Hier vind je meer informatie over de soorten van IF (intermittent fasten).

Als je je voeding aanpast, dus minder caloriën gebruikt, de juiste verhouding macronutriënten (vet - eitwit - koolhydraten - water - vezels) en je lifestyle beter inricht geloof jij ook dat deze aanpak leidt tot gewichtsverlies. Hier vind je meer uitleg over het effect van intermittent fastig op jouw metabolisme, je gewicht en lichaamssamenstelling. Intermittent fasting helpt om af te vallen, om vet te verbranden en om je langer jong te voelen. Alleen door je eet-tijd aan te passen val je al af, als je ook je voeding optimaliseert door raw food te gebruiken en 800 tot 1200 calorieën per dag te gebruiken verbeteren de effecten en blijven de effecten langer merkbaar.

Ga direct naar het overzicht; wat is jouw vorm van overgewicht?

Intermittent fasting met Raw Food

Raw food zoals Juvo het toepast is onbewerkt en bevat alle (98%) van de vitaminen en enzymen uit ruim 50 plantaardige ingrediënten. De groenten, granen, fruit, paddenstoelen, bessen en wieren zijn ge(vries)droogd en heel fijn gemalen. Hierdoor heeft deze vorm van raw food een super-verse kwaliteit en wordt het maximaal opgenomen, niet alleen omdat de enzymen nog leven maar ook doordat het fijnmalen het oppervlakte van elk voedseldeeltje vergroot waardoor spijsverteringssappen en enzymen effectiever worden. Maiximale opname = optimale voeding. Tijdens het afvallen komen er afvalstoffen vrij die je immuunsysteem belasten. Met goede voeding houdt je je weerstand op peil.

Stap 1 de voorbereiding om af te slanken

Als je de oorzaak van het overgewicht niet weet, kun je geen succesvolle oplossing vinden. Je moet eerst kijken wat het probleem heeft veroorzaakt. Dit vraagt om zelfreflectie, echt eerlijk zijn tegenover jezelf, of de ondersteuning inroepen van een coach, vriend, huisarts of een andere begeleider. Zoek je hulp of een klankbord? Neem contact met ons op, wij helpen je graag verder.

De oorzaak van overgewicht

Wij hebben geleerd dat er 6 vormen van overgewicht zijn met elk een eigen oorzaak en elk een eigen aanpak.

  1. Overmatig eten
  2. Overgewicht door stress
  3. Overgewicht door te weinig beweging
  4. Overgewicht door Gluten-overgevoeligheid
  5. Overgewicht door het metaboolsyndroom
  6. Veneuze obesitas

Stap 2 Stel je persoonlijke doel

Als je geen doel hebt maakt het niet uit wat je doet, de uitkomst is dan altijd goed. Als je een duidelijk meetbaar doel hebt kun je elke dag bepalen of je op de goede weg bent. Het stellen van een meetbaar doel geeft je richting en nog belangrijker; het geeft je inzicht in de voortgang. Je ziet jezelf resultaten boeken en dat versterkt jouw motivatie om door te gaan. Deze manier van zelf-coaching is niet voor iedereen geschikt, twijfel je? Neem contact met ons op, wij vinden een goede coach voor je.

Deel je doelen met je omgeving

Spread-the-word: Ik ga afvallen. Maar vergeet niet jouw SMART-doel ook te delen met je omgeving. Op die manier creëer je support van je partner, je gezin, je vrienden en collega's. Dat heb je nodig, dat helpt, maar jij doet het uiteindelijk zelf. Je omgeving moet begrijpen dat jij koekjes afslaat, een gebakje van een jarige "uitstelt", een keer geen bier gaat drinken (of na 2 overstapt op water). Diezelfde omgeving blijf je informeren, deel ook je voortgang en laat je feliciteren en aanmoedigen. Weet aub dat 50% van Nederland best 5 - 10 kilo minder wil wegen.

Stap 3 Ruim je huis en je hoofd op

Je hoofd opruimen? Ja, als je een erg drukke en stressvolle periode ingaat kun je misschien beter een andere startdatum plannen, alhoewel je met intermittent fasten beter tegen stress kunt. Je hebt echt je focus en energie nodig om veranderingen in je eten, je voeding en in je lifestyle door te voeren.

Ruim je huis, je auto en vooral je keukenkastjes en koelkast op. Gooi die verleidingen gewoon weg! Je omgeving die uit diezelfde koelkast leeft protesteert misschien even maar uiteindelijk helpt het hen ook. Gezonder eten maakt je gelukkiger (ook daar hebben we bewijs voor :) )

Stap 4 Je nieuwe lifestyle

Je gaat een paar maanden je voeding en je eetmomenten (het plannen van je maaltijden) aanpassen en wij raden je aan om meer te gaan bewegen en zelfs om slim te gaan sporten. Maak je plan, schrijf het op en deel het weer met je omgeving. Zij weten nu wat jouw doel is, hoe je het meet en op welke manier jij je doel gaat bereiken. Met hun morele support!

Coaching door je zelf of door een professional?

Je eigen doelen stellen, je plan maken, dit controleren en optimaliseren..... Voor de ene persoon is dit prima te doen, een ander heeft er graag hulp bij, een klankbord, een maatje. En die zijn er. Getrainde professionals die alles weten over voeding, beweging en afvallen, en die alle smoesjes al een keer gehoord hebben. Voor de ene een "stok achter de deur", voor de ander een helpende begeleidende hand. Vraag om hulp om jouw doel te bereiken, of bel ons.

Overzicht vormen obesitas - overgewicht

6 vormen van overgewicht, kies jouw type obesitas

Stap 5 Kies jouw succes aanpak

Er zijn verschillende manieren om af te vallen op basis van intermittent fasting. Er zijn ook verschillende vormen van overgewicht met elk hun eigen oorzaak. Bepaal aan de hand van de bovenstaande afbeelding wat jouw vorm is, onder welk type jij valt en klik hieronder voor meer informatie over onze aanpak met raw whole food, slanke recepten of maaltijdvervangers. Wij hebben verschillende wegen die met succes naar een slanke versie van jou leiden.

  1. Overmatig eten
  2. Overgewicht door stress
  3. Overgewicht door te weinig beweging
  4. Overgewicht door Gluten-overgevoeligheid
  5. Overgewicht door het metaboolsyndroom
  6. Veneuze obesitas

BMI, de body-mass-index.


4 stadia BMIDe BMI-waarde is een methode om je mate van overgewicht te meten. 
 
De formule die wordt gebruik om jouw BMI te berekenen is: Jouw gewicht in kilogram gedeeld door jouw lengte in meters in het kwadraat. Of vul hier de BMI-calculator  in. 

Bij een BMI-waarde van 27 tot 40 kun je zelf met intermittent fasting veel bereiken. Boven de 40 vinden wij dat je eerst naar je huisarts moet of hulp moet zoeken bij een deskundige coach. Fasting werkt ook boven een BMI van 40 maar als je lang te zwaar bent kunnen er complicaties ontstaan waardoor het veiliger en gezonder is om hulp te zoeken.

Een BMI tussen de 18,5 en 25 wordt gezond genoemd. Om cosmetische redenen is het prima om af te vallen. Maar aub gezond is gezond, ga niet lijnen als je een BMI onder de 20 hebt. Start nu.
Wij gebruiken cookies om op basis van je bezoek aan de verschillende pagina's en websites ons aanbod en onze content beter af te stemmen op bezoekers en om onze marketinginspanningen te meten. Meer details hier.
x
Loading...